torsdag den 19. februar 2009

Marokkansk inspireret bønnepuré

Kirsten Skaarups bog Vegetarisk køkken - Marokko er en af mine yndlingskogebøger (den er desværre udsolgt fra forlaget men kan findes på biblioteket). Udover lækre opskrifter er den fyldt med smukke billeder af mad, mennesker og steder og spændende beretninger fra forfatterens rejser i det nordafrikanske land. Jeg elsker at kigge i den, drømme om de eksotiske, fint krydrede og duftende retter og finde inspiration. Det er dog meget sjældent, at jeg følger en opskrift til punkt og prikke; jeg mangler altid et eller andet, eller jeg har lyst til at lave lidt om på den. Det gælder for denne opskrift på bønnepuré, som er tilberedt på en anden måde end Kirsten Skaarups bønnepuré. Men ingredienser er stort set de samme (skønt mængderne er lidt forskellige, nogle er udeladte, og jeg brugte en anden slags bønner), så smagen er sandsynligvis meget tæt på at være "ægte marokkansk".

  • 4 dl tørrede brune bønner (8 dl kogte)
  • 4 fed hvidløg
  • 2 tsk stødt spidskommen
  • 1 knivspids chili
  • 1 tsk sød paprika
  • 1 tsk salt
  • saft fra ½ citron
  • lidt vand
Bønnerne lægges i blød natten over og koger ca. 1 time (jeg plejer at koge en hel pose bønner ad gangen, tage det jeg skal bruge og fryse resten ned, så behøver man kun at optø dem, næste gang de skal bruges). Vandet sies fra, hvidløget presses og tilsættes bønnerne sammen med krydderier, salt og citronsaft. Det hele blendes, og der tilsættes efterhånden lidt vand, indtil man har opnået den ønskede konsistens. Puréen kan serveres varm eller kold (den kan genopvarmes i ovnen hvis man ønsker det), gerne drysset med lidt paprika.

Ingen kommentarer: