søndag den 16. november 2008

Selleripostej

Denne postej får sin markante smag af knoldselleri, der - efter min mening - er en lækker efterårs- og vintergrønsag. Det er dog ikke alle, der sætter pris på dens ret dominerende smag; i så fald kan man i denne opskrift udskifte knoldselleri med andre rodfrugter, såsom gulerødder eller rødbeder (der vil give postejen en flot lillafarve). Jeg synes dog, at postejen kommer til at smage lidt flad uden selleri. Andre krydderier og krydderurter kan også bruges, såsom chili, karry, muskat, rosmarin, timian osv.

Til et tærtefad på ca. 25 cm i diameter skal der bruges:
  • 1,5 dl boghvede (hel eller knækket)
  • 1 mellemstort løg
  • 1 halv knoldselleri
  • 2 fed hvidløg, hakket eller presset
  • 2 spsk oliven- eller rapsolie
  • 2 dl røde splitlinser
  • 1 l vand
  • 1 tsk gurkemeje
  • 1 tsk salt (eller efter behag)
  • peber efter behag
Løg og knoldselleri hakkes i små stykker. Olien opvarmes i en tykbundet gryde, hvori løg, knoldselleri og hvidløg steges, indtil løget er klart. Boghvede, linser og de øvrige ingredienser tilsættes. Det hele bringes i kog, hvorefter der skrues ned for varmen, og det får lov at simre i 20-30 min, indtil al væden er opsuget (afhængigt af, om det er hel eller knækket boghvede, der bruges, vil det tage hhv. lidt længere eller kortere tid, så hold øje med det). Der røres rundt en gang imellem, så det ikke brænder på i bunden.

Blandingen presses derefter i en tærteform og bages i ovnen ved 200 grader (175 grader med varm luft) i ca. 30 min. Postejen smager godt både varm og kold, men den får først en fast konsistens, når den er kølet af.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Du har sikkert opdaget at jeg er meget bedre til at sidde alle mulige steder på nettet og stjæle opskrifter, end jeg er til faktisk at lave dem ude i køkkenet. Ja, jeg ved godt at det er lidt fjollet, men jeg synes det er så hyggeligt. Og man kan da aldrig få for mange opskrifter.

Men din selleripostej lyder helt fantastisk. Jeg tror den har potentiale til at blive en favorit, så den skal snart prøves. Mandag og tirsdag har jeg dog planlagt stuvet spinat, med kartofler og sellerideller. Det er jeg vild med, så det kan vist ikke udsættes.

Karin sagde ...

Jeg kender det godt. Jeg elsker at kigge på madblogs og læse kogebøger, men det er kun en lille procentdel af opskrifterne, som jeg egentlig afprøver. Jeg har også en tendens til at køre de samme, gode opskrifter igen og igen, for så er jeg sikker på resultatet. Men det er det gode ved at have en madblog, det er at jeg tvinges til en gang imellem at prøve noget nyt.

Stuvet spinat med kartofler og sellerideller? Det lyder rigtig lækkert! Mums!