torsdag den 20. maj 2010

Hamli eller gomen

Mynte og kakao har ligget inaktivt i et godt stykke tid, først og fremmest på grund af et udlandsophold i det sydtyske, hvor jeg i næsten et halvt år skulle dele køkken med fire kødspisere, hvilket satte en stopper for min lyst til at lave mad. Nu er jeg tilbage til Danmark og mit eget kødfri køkken, så jeg er så småt begyndt at eksperimentere lidt med maden igen.

For et godt stykke tid siden (jeg kan ikke huske præcist hvornår), var jeg på den etiopisk-eritreanske restaurant Mogogo. Det er ikke en vegetarrestaurant, men der er 4 vegetariske retter på menu'en, hvoraf jeg fik smagt deres hamli, en krydret ret bestående hovedsageligt af spinat. Det lyder måske ikke så besnærende, men jeg blev overrasket over, hvor lækkert det var; jeg havde faktisk aldrig fået en så velsmagende spinatret før.

Efter denne oplevelse ville jeg selv forsøge at lave denne ret, så jeg gik i gang med lidt efterforskning på Internet. Jeg fandt ud af, at retten ofte går under dens amhariske navn gomen, og at den kan laves med grønkål i stedet for spinat. Den krydres hovedsageligt med løg, hvidløg, chili og ingefær, men jeg valgte at eksperimentere lidt med en hjemmelavet berbere, en krydderiblanding der bruges meget i det eritreanske og etiopiske køkken. Berbere er ret stærkt og kan opbevares i flere måneder ved stuetemperatur. En teske er nok til at krydre en ret for to personer, og jeg bruger den også til ris, lynstegte grønsager og gryderetter.

Her er så min egen version af hamli. Sidst jeg lavede det for nogle dage siden, prøvede jeg med brændenælder i stedet for spinat eller grønkål, fordi jeg fandt nogle store og flotte brændenælder i haven. Det ændrer en del på smagen, da brændenælder har en lidt fastere konsistens end spinat og grønkål, samt en mildere, lidt mere "vandet" smag, men det er ganske lækkert alligevel. Nogle vil måske studse over, at man kan spise brændenælder, at man oven i købet kan bruge dem i en afrikansk ret. Det er selvfølgeligt lidt besværligt, når de skal plukkes og skæres (jeg plejer at skære dem i dørslaget med saksen, så jeg slipper for at røre dem), men det er værd at prøve: Brændenælder er ganske sunde, rige på kalcium, jern, kalium samt vitaminer, og så er de gratis.

Hamli lavet på brændenælder
Først laves berbere:
  • 2 tsk kommenfrø
  • 4 nelliker
  • ½ tsk sorte peberkorn
  • 5 tørrede, røde chilier
  • 1 tsk salt
  • 1/8 tsk kanel
  • ½ tsk ingefær
  • ½ tsk gurkemeje
  • 2½ spsk paprika
Kommenfrø, nelliker og peber ristes et par minutter på en tør pande og stødes til pulver i en morter. Resten af ingredienserne tilsættes, og det hele stødes til pulver. Berbere opbevares tørt i en tætlukket dåse eller glas og kan holde i flere måneder.

Hamli:
  • 1 spsk olivenolie
  • 1 løg, finthakket
  • 2 fed hvidløg, finthakket eller presset
  • 1 tsk berbere
  • 1 bunke spinat, grønkål eller brændenælder, groft hakket
  • 1 dl vand
Løg og hvidløg steges i olien i en gryde i et par minutter. Berbere tilsættes og steger med i yderligere et minut under omrøring. Resten af ingredienserne tilsættes og simrer under låg i ca. 15 minutter.

1 kommentar:

Jens sagde ...

Jeg har virkelig undret mig over din lange blogpause! Jeg er glad for at du er tilbage igen!

Jeg har også være på Mogogo, hvor jeg vist nok fik den samme ret. Vi delte lidt forskelligt og det var ret lækkert! Jeg glæder mig helt sikkert til at komme der en anden gang.