lørdag den 17. maj 2008

Black bean brownies


I både Syd- og Nordamerika indtager bønner en stor rolle i madlavningen. Her i Danmark har vi ikke så mange muligheder for at opleve den mangfoldighed af bønnesorter, som spises i andre dele af verden. Hos etniske grønthandler eller i helsekostbutikker kan man dog finde et lidt større udvalg af bønner. Jeg fandt nogle sorte bønner fra Urtekram og besluttede mig for at prøve at bruge dem i en dessert. Flere steder på nettet har jeg læst, at disse bønner er fortrinlige i chokoladekager, og black bean brownies er en almindelig spise i USA.

Jeg valgte at prøve mig frem med følgende opskrift og var ganske tilfreds med resultatet. Jeg har dog valgte at komme lidt flere mandler/nødder i opskriften end jeg gjorde, og næste gang vil jeg bage dejen i en lidt mindre form, så kagerne kan blive lidt tykkere. At bruge bønner i kager kan lyde lidt skræmmende, men jeg lover, at man ikke kan smage dem! Til gengæld smager disse brownies rigtig meget af banan, så det ville måske være mere passende at kalde dem for banana brownies.

  • 2 dl tørrede sorte bønner (blev til ca. 7 dl kogte bønner)
  • 1 dl havregryn
  • 3 modne bananer
  • 1 dl kakao
  • 1 dl sukker
  • 2 spsk rapsolie
  • 1 dl mandler eller nødder
Læg bønnerne i blød natten over og kog dem i nyt vand i 45-60 minutter. Hæld vandet fra. Blend havregryn til grov mel. Bland bønnerne, havremelet, bananerne, kakao, sukker og rapsolie sammen og blend dem til en lind dej. Sørg for at bønnerne er godt moset. Hak mandlerne/nødderne groft og kom dem i dejen. Hæld dejen i en smurt form (20 x 20 cm eller mindre) og bag ved 175 grader i ca. 30 minutter. Lad kagen køle af og skær den derefter i firkanter.

1 kommentar:

Anonym sagde ...

En superlækker opskrift, og som du også siger, man kan slet ikke smage bønnerne. Den eneste knap så fantastiske detalje er konsistensen som godt kan minde lidt om blendede bønner. Men den er ikke for sød, hvilket virkelig er prikken over i'et.
Alt i alt 5 ud af 5 kokkehuer!
Clara, Odense.